Je kent het wel: na je laatste tandarts bezoek valt er weer een kaartje op de mat met het verzoek om een vervolgafspraak te plannen. Uit een enquête is gebleken dat maar liefst 50% van de mensen de vervolgafspraak niet direct inplande en dit na het lezen van het herinneringskaartje ook niet doet. Ergens is dit begrijpelijk, want bijna iedereen heeft er een hekel aan om de tandarts te bezoeken. Vaak is de herinnering aan je laatste bezoek nog vers en weerhoudt dit je ervan om de telefoon te pakken. Toch raad ik je aan om over deze angst heen te stappen. Want het te laat bezoeken van de tandarts brengt risico’s met zich mee

Een gaatje doet niet altijd pijn

Een bekende uitspraak is: ik heb geen last dus ik hoef er ook niet heen. Toch is dit niet waar. Want er kunnen zich ook nare dingen in je mond begeven zonder dat je hier pijn van voelt. Een mooi voorbeeld hiervan zijn gaatjes. Een gaatje is er vaak wel, maar deze voel je niet. Heb je vaak last van gaatjes? Dan is het verstandig om je toch te laten checken ook al voel je geen pijn.

De verstandskies wacht niet

Het laten trekken van de verstandkies staat in de op drie van de “ramp bij de tandarts” lijst. Dit is niet gek, want met een beetje pech zit je na het trekken van je verstandkies drie dagen thuis met een doosje ibuprofen. Deze ellendige situatie hoeft echter niet altijd voor te komen. Ben je er op tijd bij en is de kies nog niet ontstoken dan kan die in sommige gevallen relatief goed worden verwijderd. Je weet nooit wanneer je verstandkies er door komt en het is dus ook goed om minimaal één keer per jaar dit te laten checken bij je tandarts. Want als die er doorkomt kan die gaan ontsteken. Als je er dan niet op tijd bij bent dan levert dit vaak niet de fijnste verhalen op.